Ben je ZZP-er of kleine ondernemer en heb je geen groot budget voor marketing? In dit blog geeft auteur Corrie Heslinga 5 marketingtips voor low budget marketing die vast interessant zijn voor jou.
Als zzp-er of kleine ondernemer kan je je vaak geen groot budget voor marketing veroorloven. Een marketingplan uitbesteden aan een marketingbureau is financieel vaak ook geen optie. Je wil wel graag meer nieuwe klanten, meer opdrachten en het liefst met zo weinig mogelijk inzet. Aangezien klanten niet zo maar bij bosjes uit de lucht komen vallen, geef ik hierbij 5 marketingtips voor lowbudget marketing.

Ga niet zo maar met losse flodders gooien in de hoop een paar rake klanten te schieten. Voordat je daadwerkelijk nadenkt over je marketingplan en de marketingtools die je hiervoor wilt inzetten, moet je eerst duidelijk je doelen op papier zetten: "wat wil ik precies bereiken met mijn lowbudget marketingplan"? Zonder gericht doel mik je wel ergens, maar je weet eigenlijk helemaal niet wat je aan het doen bent en wat je hiermee denkt te bereiken.
Het schrijven en delen van relevante en interessante content voor je doelgroep, is een zeer makkelijk en slimme manier om geïnteresseerde bezoekers naar je website te trekken. Hiervoor is bloggen heel erg geschikt. Als geen ander weet jij tenslotte het beste wat er allemaal te kennen, te lezen en te weten valt over jouw diensten of producten. Bloggen is de meest goedkope manier om zowel via je website, als via je social media kanalen potentiele kopers of cliënten naar je website te 'lokken'. Dat is ook weer goed voor je ranking in Google.
Denk na over de mogelijkheden van free publicity. Schrijf een nieuwsartikel of persbericht en biedt dit als redactioneel artikel aan bij een regionale krant bij jou in de buurt. Ook zijn er diverse websites waar je gratis een nieuwswaardig artikel kunt plaatsen. Vraag ook je familie, vrienden, kennissen en netwerkcontacten of zij jouw berichten op social media willen delen. Hiermee kun je op een snelle en lowbudget manier een groot bereik genereren met je communicatie boodschappen.
Zorg dat je een bedrijfsprofiel op LinkedIn en een zakelijk account op Facebook hebt. Hier kun je al je nieuwsartikelen, blogs en links naar verschillende pagina's op je website plaatsen. Dit kost je niks, alleen wat tijd. Bovendien kun je op Facebook ook je berichten inplannen, zodat je hier regelmatig waardevolle content kunt delen, zonder dat je hier dagelijks mee in de weer hoeft te zijn. Volgers en netwerkcontacten zullen doorklikken bij interessante berichten, zodat dit ook weer leidt tot een hogere conversie op je website.
Vaak vergeten ondernemers dat goede referenties veel kunnen bijdragen aan de betrouwbaarheidsfactor van je diensten en bedrijf. Durf om goede referenties te vragen van tevreden klanten en plaats deze op je website en deel ze via je social media kanalen. Bezoekers en potentiele klanten hebben meer vertrouwen in de waardering van gebruikers en hechten hier veel waarde aan. Hiermee vergroot jij je branding en een sterke en goede merknaam. Een goede merknaam levert ook weer sneller nieuwe klanten op.
Corrie Heslinga is eigenaar van marketingbureau BusinessSteps 4 Ondernemers in Groningen. Zij is ondernemerscoach, sparringpartner, trainer, SEO specialist en tekstschrijver. Zij adviseert bedrijven bij hun online marketing, branding en social media activiteiten.