Hoe hard trek jij aan je klanten?

7 september 2018 - Corrie Heslinga
Vakgebied: Bedrijfstraining

Hoe klantgericht vind jij jezelf eigenlijk? Loop je je uit je sloffen voor je klanten en denk je dat ze toch wel bij je blijven of moet je toch nog werken aan je klantgerichtheid? In dit blog geeft de auteur Corrie Heslinga een paar nuttige tips voor klantgericht handelen.

Hoe hoog leg jij de lat voor jouw klant?

De laatste jaren is er zeker wat veranderd in de manier waarop ondernemers met hun klantmarketing bezig zijn. Daarbij willen klanten ook steeds meer te zeggen hebben. Een klant wil oprechte aandacht, interesse en geen nummertje zoveel zijn. Het is voor ondernemers en ZZP-ers tegenwoordig dan ook een must om een oprechte klantgerichte focus te hebben, want als een klant zich niet gehoord of begrepen voelt, zal hij snel naar je concurrent lopen. Je moet er ook niet aan denken dat een ontevreden klant op social media zich uitlaat over jou of jouw acties? Zet je klantgerichtheid dus altijd op de eerste plaats!

Je inlevingsvermogen en oprechtheid om succesvol zaken te doen

Het gaat om het gevoel dat je klant overhoudt als hij contact met je heeft gehad. Of het nou met een intakegesprek via de telefoon is, een netwerkgesprek of een afspraak, het gevoel van je klant over dit eerste contact is vrijwel allesbepalend of hij wel of niet zaken met je wil doen. Een klant die merkt je dat oprechte aandacht aan zijn vraag of probleem geeft en je goed in zijn belevingswereld kan inleven, voelt zich vrij om te praten en zegt dan ook vaak veel meer, dan een quasi verkoopgesprek waarbij je focus ligt op 'binnenhalen'.

Klantbeleving en verbondenheid

Een klant laat zich tegenwoordig niet langer in de luren leggen door slimme marketingcampagnes en sluwe verkooppraatjes. Als een klantervaring niet overeenkomt met de gecreëerde verwachtingen, haakt een klant weer af en zal je concurrent hem met open armen ontvangen. Klantbeleving en verbondenheid worden ook steeds vaker bepaalt door hetgeen wat andere klanten over een bedrijf zeggen. Jij kan tenslotte nog zo vaak zeggen hoe goed jij bent, maar het klinkt veel overtuigender als een klant dit over jou zegt. Daarom doen referenties en aanbevelingen het ook goed bij de nog zoekende prospects.
De traditionele marketing is in de huidige 2.0 maatschappij niet meer effectief. Het concurrentiespeeldveld schuift op in de richting van voorkeuren, commitment en de loyaliteit van klanten.

Blijf in dialoog met je klant

Als je meer aandacht aan je (vaste) klanten besteedt, blijven ze ten eerste langer bij en zullen ze op de tweede plaats ook meer bij je bedrijf gaan besteden. Daarbij kun je bij deze klanten makkelijk referenties vragen en zullen ze jou en jouw bedrijf graag willen aanbevelen. Bingo, weer een tevreden klant! Zie je klant als een drijvende kracht achter je bedrijf, want zonder klanten zal jouw bedrijf ook geen bestaansrecht hebben. Blijf in gesprek, geef antwoord op vragen, ook al hoort het soms niet eens bij je diensten, maar het gaat er om dat de klant ervaart dat je écht je best voor hem doet en bereid bent om je nek voor hem uit te steken. En als je de wet van aantrekkingskracht kent: "wat je geeft komt altijd weer bij je terug".

Over de auteur - Corrie Heslinga

Corrie Heslinga / TwinpowerCorrie Heslinga is werkzaam bij Trainingsbureau Twinpower en BusinessSteps 4 Ondernemers in Groningen. Zij is loopbaancoach, ondernemerscoach en trainer. Professionaliseert zich op het gebied van personal branding, solliciteren, assertiviteit, loopbaanontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling.

www.trainingsbureau-groningen.nl
Zelf een blog schrijven? » Meer informatie

Salestrainer nodig?

Plaats uw aanvraag en ontvang binnen 24 uur meerdere offertes van trainers. Gratis en zonder verplichtingen!
Offertes aanvragen »

Aanmelden als professional?

Wilt u offerte-aanvragen ontvangen en toegang krijgen tot nieuwe klanten? Meld u dan aan als professional op Offerti!
Aanmelden als professional »

Eerdere offerte-aanvragen op Offerti.nl

Boekhouder gezocht voor boekhouding, jaarrekening en IB-aangifte: Schoonheidssalon
21-09-2018 | Financieel / Administratie
Plaats: Haalderen Gevraagde diensten: boekhouding, belastingaangiftes en opstellen van jaarrekening Toelichting: Ik heb bijna 2 jaar een kleine schoonheidssalon aan huis. Ik vind de boekhouding erg lastig en het lijkt mij fijn om te bespreken wat ik het beste kan doen met mijn boekhouding. Mijn voorkeur gaat uit om... » meer
...
21-09-2018 | Coaching / Relatietherapie
... » meer
Jurist / Notaris gezocht voor opstellen van huwelijkse voorwaarden
21-09-2018 | Juridisch / Contract-overeenkomst
Waarvoor zoekt u een notaris? Huwelijkse voorwaarden/Samenlevingscontract Toelichting Voor onze huwelijk alles op papier onderanderen huwelijkse voorwaarden. Deadline Graag zo spoedig mogelijk.... » meer
Beëdigd vertaler (Nederlands - Arabisch) gezocht voor vertalen van officieel document
21-09-2018 | Tekst-vertaling / Vertaling-officieel-documentatie
Toelichting op de werkzaamheden: Een Nederlandse geboorteakte vertalen naar het Arabisch --- Lengte van de tekst: Brontaal: Nederlands Doeltaal: Arabisch Deadline: Graag zo spoedig mogelijk... » meer
Notaris gezocht voor opstellen van huwelijkse voorwaarden
21-09-2018 | Notarieel / Huwelijkse-voorwaarden
Waarvoor zoekt u een notaris? Huwelijkse voorwaarden/Samenlevingscontract Toelichting Voor onze huwelijk alles op papier onderanderen huwelijkse voorwaarden. Deadline Graag zo spoedig mogelijk.... » meer


Over Offerti
Contact
Over Offerti
Hoe werkt Offerti?
Veelgestelde vragen
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Cookieverklaring
Sitemap

Werken met Offerti
Offertes aanvragen
Aanmelden als professional
Premium account
Partners/Affiliates
Bedrijvengids
Blog

Bedrijfsgegevens
Offerti BV
Noorderstraat 66
1017 TV Amsterdam
Kvk: 50196049
Bank: Triodos Bank
IBAN: NL54 TRIO 0198 3084 85
BTW-nr: NL8226.06.148.B01

© Offerti 2009-2018