Hoe hard trek jij aan je klanten?

7 september 2018 - Corrie Heslinga
Vakgebied: Bedrijfstraining

Hoe klantgericht vind jij jezelf eigenlijk? Loop je je uit je sloffen voor je klanten en denk je dat ze toch wel bij je blijven of moet je toch nog werken aan je klantgerichtheid? In dit blog geeft de auteur Corrie Heslinga een paar nuttige tips voor klantgericht handelen.

Hoe hoog leg jij de lat voor jouw klant?

De laatste jaren is er zeker wat veranderd in de manier waarop ondernemers met hun klantmarketing bezig zijn. Daarbij willen klanten ook steeds meer te zeggen hebben. Een klant wil oprechte aandacht, interesse en geen nummertje zoveel zijn. Het is voor ondernemers en ZZP-ers tegenwoordig dan ook een must om een oprechte klantgerichte focus te hebben, want als een klant zich niet gehoord of begrepen voelt, zal hij snel naar je concurrent lopen. Je moet er ook niet aan denken dat een ontevreden klant op social media zich uitlaat over jou of jouw acties? Zet je klantgerichtheid dus altijd op de eerste plaats!

Je inlevingsvermogen en oprechtheid om succesvol zaken te doen

Het gaat om het gevoel dat je klant overhoudt als hij contact met je heeft gehad. Of het nou met een intakegesprek via de telefoon is, een netwerkgesprek of een afspraak, het gevoel van je klant over dit eerste contact is vrijwel allesbepalend of hij wel of niet zaken met je wil doen. Een klant die merkt je dat oprechte aandacht aan zijn vraag of probleem geeft en je goed in zijn belevingswereld kan inleven, voelt zich vrij om te praten en zegt dan ook vaak veel meer, dan een quasi verkoopgesprek waarbij je focus ligt op 'binnenhalen'.

Klantbeleving en verbondenheid

Een klant laat zich tegenwoordig niet langer in de luren leggen door slimme marketingcampagnes en sluwe verkooppraatjes. Als een klantervaring niet overeenkomt met de gecreëerde verwachtingen, haakt een klant weer af en zal je concurrent hem met open armen ontvangen. Klantbeleving en verbondenheid worden ook steeds vaker bepaalt door hetgeen wat andere klanten over een bedrijf zeggen. Jij kan tenslotte nog zo vaak zeggen hoe goed jij bent, maar het klinkt veel overtuigender als een klant dit over jou zegt. Daarom doen referenties en aanbevelingen het ook goed bij de nog zoekende prospects.
De traditionele marketing is in de huidige 2.0 maatschappij niet meer effectief. Het concurrentiespeeldveld schuift op in de richting van voorkeuren, commitment en de loyaliteit van klanten.

Blijf in dialoog met je klant

Als je meer aandacht aan je (vaste) klanten besteedt, blijven ze ten eerste langer bij en zullen ze op de tweede plaats ook meer bij je bedrijf gaan besteden. Daarbij kun je bij deze klanten makkelijk referenties vragen en zullen ze jou en jouw bedrijf graag willen aanbevelen. Bingo, weer een tevreden klant! Zie je klant als een drijvende kracht achter je bedrijf, want zonder klanten zal jouw bedrijf ook geen bestaansrecht hebben. Blijf in gesprek, geef antwoord op vragen, ook al hoort het soms niet eens bij je diensten, maar het gaat er om dat de klant ervaart dat je écht je best voor hem doet en bereid bent om je nek voor hem uit te steken. En als je de wet van aantrekkingskracht kent: "wat je geeft komt altijd weer bij je terug".

Over de auteur - Corrie Heslinga

Corrie Heslinga / TwinpowerCorrie Heslinga is werkzaam bij Trainingsbureau Twinpower en BusinessSteps 4 Ondernemers in Groningen. Zij is loopbaancoach, ondernemerscoach en trainer. Professionaliseert zich op het gebied van personal branding, solliciteren, assertiviteit, loopbaanontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling.

www.trainingsbureau-groningen.nl
Zelf een blog schrijven? » Meer informatie

Salestrainer nodig?

Plaats uw aanvraag en ontvang binnen 24 uur meerdere offertes van trainers. Gratis en zonder verplichtingen!
Offertes aanvragen »

Aanmelden als professional?

Wilt u offerte-aanvragen ontvangen en toegang krijgen tot nieuwe klanten? Meld u dan aan als professional op Offerti!
Aanmelden als professional »

Eerdere offerte-aanvragen op Offerti.nl

Belastingadviseur gezocht voor particuliere IB-aangifte 2022: Nacalculatie na eenmalige nabetaling
14-09-2024 | Financieel / Inkomstenbelasting
Plaats: Heythuysen Gevraagde diensten: inkomstenbelasting, belastingadvies Toelichting Betreft nacalculatie aanslag 2022 als gevolg van eenmalige nabetaling periode 2015-2022 Particulier of zakelijk? Particulier... » meer
Loopbaancoach gezocht omdat ik mijn kwaliteiten ergens anders wil inzetten
13-09-2024 | Coaching / Loopbaan
Plaats: Haarle Soort coaching: loopbaancoaching Toelichting Loopbaancoach gezocht Ik sta al een tijdje op het punt om van baan te wisselen. Ik werk nu in de bouw en ik zou graag mij kwaliteiten ergens anders in willen zetten . Het probleem is dat ik heel veel leuk vind en daar door niet precies weet wat ik moet do... » meer
Trainer gezocht voor geven van sollicitatietraining op school voor Praktijkonderwijs
13-09-2024 | Bedrijfstraining / Onderwijs
Toelichting Graag een sollicitatie training op school voor jongeren van het Praktijkonderwijs Toelichting: - grootte van de groep(en): het is 1 groep van 16 personen. - aantal trainingen: elke groep 1 training van ongeveer 60 minuten - duur van de training: 60 minuten - datum/tijd: 11 nov of 12 nov 2024 Bedrijf ... » meer
Drukker gezocht voor drukken van Jubileumboekje (100-150 stuks) Tuinvereniging
13-09-2024 | Vormgeving-media / Drukwerk
Toelichting op de werkzaamheden: Een jubileumboekje voor recreatie en tuinvereniging. Formaat ongeveer 21x21. Offerte 1:Volledig boekje 150grs papier kleur. Offerte 2: Kaft 150 grs papier binnenzijde 120 grs. Gr Ivon --- Deadline: medio juni Ontwerp in eigen beheer. Oplage tussen 100 en 150 stuks Bedrijf:Tuinveren... » meer
Advocaat gezocht voor hulp en advies omdat de VvE wordt aangeklaagd door een lid
13-09-2024 | Juridisch / Huurrecht-vastgoedrecht
Toelichting op de werkzaamheden: Advocaat/Jurist gezocht VvE recht De VvE wordt aangeklaagd door een lid door nietigheid cq vernietiging te vragen mbt een genomen besluit. Rechtsgebied: Huur/vastgoed --- Deadline: Graag zo spoedig mogelijk... » meer


Over Offerti
Contact
Over Offerti
Hoe werkt Offerti?
Veelgestelde vragen
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Cookieverklaring
Sitemap

Werken met Offerti
Offertes aanvragen
Aanmelden als professional
Premium account
Partners/Affiliates
Bedrijvengids
Blog

Bedrijfsgegevens
Offerti BV
Noorderstraat 66
1017 TV Amsterdam
Kvk: 50196049

© Offerti 2009-2024