Personal Branding op LinkedIn
Veel ondernemers hebben een profiel op LinkedIn, maar hoe kun je nou je Personal Branding versterken via dit Social Media platform? In dit blog geeft auteur Corrie Heslinga een aantal concrete tips.
Voordat je je profiel op LinkedIn gaat professionaliseren, moet je eerst goed nadenken over je eigen personal branding. Waar wil je bekend mee worden? Hoe wil je op dit platform gevonden worden, welke keywords zeggen precies wie jij bent en waarvoor kunnen mensen jou bereiken? Wil je de branding koppelen aan je naam of juist aan je bedrijf of je belangrijkste dienst? Dit zijn vragen waar je eerst goed over na moet denken, voordat je hiermee aan de slag gaat.
Als je je personal branding wilt versterken op LinkedIn, moet je met onderstaande punten rekening houden:
- Zorg dat de voor jou belangrijkste keywords of expertises terugkomen in de header onder je naam. Hierop word je dan ook beter vindbaar
- Zorg voor een duidelijke en professionele foto (eerste indruk telt)
- Zorg dat jouw keywords ook terugkomen in de rest van je profiel
Geef je samenvatting de juiste aandacht in de vorm van een 'elevatorpitch'.
leg hierin in twee zinnen uit, hoe jij voor welke klanten, welk probleem oplost, met welke tool (product of dienst) en wat het de klant oplevert (whats in it for me)Hoe duidelijker en overtuigender je overkomt, hoe hoger de waarde van je LinkedIn account en dus ook je personal branding wordt. Gebruik symbolen als opsommingstekens en zet onderaan je contactgegevens, zodat een geïnteresseerde je gelijk kan bereiken.
Benoem duidelijk je unieke specialiteiten en expertises en zet dit in enkele opsommingstekens in je samenvatting. Gebruik ook hier weer de voor jou belangrijkste keywords waarop je gevonden wil worden en waarmee je een coherent en goed samenhangende persoonlijk profiel krijgt.
Zorg dat je bij het uitschrijven van je werkervaring ook je expertises terug laat komen, gekoppeld aan je keywords voor je personal branding. Benoem waar mogelijk je behaalde successen en prestaties, zodat je hiermee overtuigend overkomt. Probeer dit ook zo goed mogelijk toe te spelen naar mogelijke opdrachten die je wilt uitvoeren.
Mensen die jouw unieke talenten en vaardigheden kennen, kunnen deze toekennen, zodat je personal branding op LinkedIn hiermee meer waarde krijgt en meer vertrouwen uitstraalt. Voeg alle vaardigheden toe die binnen jouw vakgebied liggen en vraag je netwerk, klanten of opdrachtgevers of die deze willen toekennen.
Goede aanbevelingen op LinkedIn zijn zeker erg zinvol om je personal branding op LinkedIn mee te versterken. Hoe meer klanten, opdrachtgevers of collega's jou als persoon en als ondernemer waarderen en aanbevelen, hoe sterker je eigen 'brandmerk' wordt.
Zorg dat je regelmatig iets deelt op LinkedIn, waarmee je ook weer je zelf presenteert en onder de aandacht brengt. Bijvoorbeeld een nieuw artikel op je website, een interessant artikel binnen je vakgebied, een blog, een aankondiging van een onderscheiding etc. Regelmatig berichten delen heeft als voordeel dat je naam steeds weer voorbij komt en dit schept herkenbaarheid en vertrouwen.
Over de auteur - Corrie Heslinga
Corrie Heslinga is werkzaam bij Trainingsbureau Twinpower en BusinessSteps 4 Ondernemers in Groningen. Zij is loopbaancoach, ondernemerscoach en trainer. Professionaliseert zich op het gebied van personal branding, solliciteren, assertiviteit, loopbaanontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling.
www.trainingsbureau-groningen.nl